Reflectie
Success
is the result of perfection, hard work, learning from failure, loyalty, and
persistence.
- Colin Powell
Het zit er eindelijk op. Nu dat het decor is
afgebouwd, de monteerhokken voor ons langzaam onbekend terrein worden en de
laatste puntjes op de i worden gezet, kunnen we terugkijken op een paar
stressvolle maar zeer succesvolle maanden.
Zo begon het allemaal in februari toen we bij
elkaar kwamen voor de eerste keer en ons bogen over het nieuw te maken
programma rondom het thema reality tv.
Het ene na het andere idee vloog over de tafel maar het verleden-heden-toekomst
aspect, wat later werd omgedoopt tot micro-meso-macro, bleek ons het meeste aan
te spreken. Maar dit maakte het in elkaar zetten van de items er nog niet gemakkelijker
op. Integendeel, het idee dat wij hiervoor voor ogen hadden moest vaak worden
aangepast door met name het tekort aan te bereiken gasten. Gelukkig bleek alles
uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht te komen. En na vele uren
doorgebracht te hebben in de muffige donkere monteerhokken waren de items dan
toch eindelijk klaar. Helaas bleek het werk nog niet voorbij en werden de
kleine subgroepen nu rigoureus omgegooid. Het decor, de graphics en de (tekstuele) inhoud van het programma stonden die
maand centraal voor de nieuwe groepjes. De spanning liep nu op want de
opnamedag kwam steeds dichterbij. En met deze druk kwamen ook de nodige
irritaties naar boven. Toch wisten we door te zetten en de studiodag tot een
goed einde te volbrengen. Nu maar hopen dat het eindproduct over twee weken ook
bij onze studiegenoten in de smaak valt!
Bijna
klaar
Iets meer dan een week geleden vonden de
opnames van De Waarde van Waarheid plaats.
Sindsdien is er iets wezenlijks veranderd in onze dagelijkse sleur. Afgelopen
maandag werden we verward wakker om tien uur, met het vreselijke besef dat we
ons verslapen hadden voor de werkgroep bij Darren. Echter toonde één blik op
het complexe Blackboardrooster aan dat het wekelijkse bespreekuurtje met de
gehele crew niet meer was. Een alomvattende leegte beheerste de rest van onze
collegeweek, waarvan overigens nog weinig over was sinds ‘Praktijk TV’ langzaam
maar zeker van ons wegglipte. Het gemis van onze trouwe groepsgenoten – met wie
we ondertussen een haat-liefdeverhouding hadden ontwikkeld – stak tot overmaat
van ramp ook nog in alle hevigheid de kop op.
Maar gelukkig is het nog niet helemaal
gedaan met de pret. Met zijn vijftienen zullen we nog een enorm verslag in
elkaar timmeren waarin alles over De
Waarde van Waarheid terug te vinden is, van deelvragen tot flyers en van
interviews tot de alomvattende hoofdgedachte van ons programma. Daarnaast
krijgen we op 15 mei de kans om de andere groepen ons eindresultaat – dat met
een bank en twee fauteuils in plaats van een tafel met stoelen nét iets anders
is dan de rest – te laten zien. Tevens zal dat de eerste keer zijn dat wij (de
eindmontageploeg uitgezonderd) het gelikte geheel voorgeschoteld krijgen. Ik
ben benieuwd.
Na de grote dag
De rookwolken van de studiodag zijn
opgetrokken, maar wij gaan onverstoorbaar door. De waarde van Waarheid gaat het
post-productie proces in. Ons team van editors, de eindredactie en de regie
gaan samen alle opnames na. Eerst wordt gekeken welke beelden bruikbaar zijn,
en welke niet. Deze beelden worden vervolgens aan elkaar gemonteerd en het
programma is uitzendklaar.
Het
klinkt makkelijk, maar het is best wel ingewikkeld. Dingen als kleurcorrectie,
geluidscontrole en een juiste beeldmontage zijn erg belangrijk voor het
uiterlijk van het uiteindelijke programma. Ook is het soms lastig om
inhoudelijke keuzes te maken. Kies je als programma-maker voor een intro met
een leuk praatje? Of kies je het intro waarbij het licht nét even beter staat,
maar waar het gesprek weer wat tegenvalt? . “Kill Your Darlings” heet dat, in
vaktermen. Nabewerking is misschien wel lastiger dan het beeldmateriaal opnemen,
je kunt alleen nog maar opnames weggooien. Nieuw materiaal filmen is –in ons
geval- geen optie, we moeten het doen met het materiaal dat we hebben.
Wees
gerust, we hebben veel, héél veel leuke beelden. Daarvan zijn we nu een mooi
programma aan het monteren. Wanneer het uitgezonden wordt? Dat houden we nog
even geheim. Houd onze site in de gaten voor meer informatie, en de precieze
uitzenddatum!
The Big Day
Eindelijk was het zo
ver: The Big Day. De dag er voor werden we nog even opgepept door onze
eindredacteur en werd duidelijk dat het een dag van leermomenten, stress maar
vooral plezier zou worden. We verzamelden om kwart voor negen bij het AMC en
iedereen was gelukkig nog lekker relaxed. Na het decor te hebben opgezet en
enkele keren oefenen, kwam om kwart over één de eerste gast al binnen. Het
moment van de waarheid kwam nu wel heel dichtbij, maar ja het programma heet
ook niet voor niks De Waarde van Waarheid. Om half twee begonnen we en voordat
we het door hadden was al dat werk na drie kwartier voorbij. Na de opname viel
de stress van onze schouders en konden we met een trots gevoel terug kijken op
wat wij in die korte tijd bereikt hadden. Ook al liepen sommige aspecten niet
helemaal zoals gepland dat maakte de pret er niet minder op. Vanaf nu worden de
laatste puntjes op de i gezet en kunnen we uitkijken naar de comedy avond op 15
mei.
Beeldverslag
De draaidag!
Deze week was dan eindelijk de grote dag.
Donderdag moest het gaan gebeuren. De grote studiodag. Draaiboek was klaar, het
decor volledig geregeld, de veel besproken banken zouden worden gebracht. Er
kon niks meer misgaan. Tenminste dat dachten we…. Donderdagochtend nadat de
banken, stoelen en tafel waren afgeleverd ontstond er al meteen een dilemma. De
stellage waar het op stond kon niet door de ingang van het AMC. Gelukkig hebben
we, sterk als we zijn, alle meubels naar binnen kunne tillen, waarna de
stellage via een hele omweg via de achteruitingang naar binnen kon. Hiermee
waren we inmiddels een beetje verlaat, maar dat lieten we ons niet te veel
beïnvloeden. Positief blijven en realiseren hoe leuk het eigenlijk allemaal is,
was wat Corinne ons de hele dag aan bleef herinneren. Nadat het decorteam het
prachtige decor klaar had staan konden we gaan oefenen. Op de vloer onder de
hete lampen leek het wel minstens 30 graden waardoor Nena en Leon, maar ook
onze drie cameravrouwen flink zaten te zweten. Maar ook Stefan en Nina konden
het boven niet altijd even droog houden. Het oefenen ging goed, maar er waren
ook nog zat dingen die eigenlijk beter konden en moesten en daar was niet veel
tijd voor. Even versneld lunchen en de verbeterpunten doorspreken en weer
opnieuw oefenen met wat aanpassingen in het draaiboek. Dit ging al een stuk
beter. De overgangen en het rollen met de camera’s liep lekker. Het enige wat
nog een punt van kritiek was, was de algehele communicatie. Het aftellen voor
presentatie was heel moeilijk te timen met zowel de hck, de vloer als in de
regiekamer. Daarnaast was het voor de regie erg lastig om te communiceren omdat
de helft van de tijd het eenrichtingsverkeer was. Toen we hiermee klaar waren
liep de eerste gast al binnen, de huisfilosoof. Helemaal hoe we hem in ons
hoofd hadden met baard en al. Hij had zelfs een notitieboekje bij waarin hij al
zijn teksten had geschreven om zo uit zijn hoofd te leren. Hierna kwamen de
andere twee die hartelijk werden verwelkomd door Yiola en Corinne. Nou toen
moest het echt gaan gebeuren. Vloer klaar? HCK klaar? Geluid klaar? En rollen
met die band. De 25 minuten vlogen voorbij en voor we het wisten was ons
programma klaar. Met een kleine onderbreking van de presentatoren en een
‘kutzooi’ van de huisfilosoof hadden we
met zijn allen een half uur durend programma van a tot z in elkaar gezet. Het
zat erop en trots dat we zijn dat we met zijn allen in zo’n korte tijd met zo
weinig mogelijkheden een super vet tv-programma hebben gemaakt. En nu op de echte
beelden wachten en afwachten of het uiteindelijk echt zo mooi wordt als we nu
voor ogen hebben.
Het decor
De afgelopen weken zijn we heel druk bezig
geweest met alle decorstukken bij elkaar te sprokkelen. Na heel het internet
afgestruind te hebben op verhuurbedrijven en alle banken en stoelen van alle
assortimenten bekeken te hebben, konden we afgelopen maandag eindelijk
definitief onze fauteuils en bank bestellen voor in de studio. Nadat de bank
eindelijk gereld was, konden verder met het bedenken van het decor. Banners
laten drukken bij de drukker en naar de Ikea voor een kamerplant. De grote stukken
voor in het decor waren allemaal geregeld, dus nu was het tijd om de laatst
puntjes op de i te zetten en op zoek te gaan voor wat accessoires en de
invulling voor de huisfilosoof. Dus op naar de Action! Helemaal opgewonden en
enthousiast gingen we vandaag op weg naar de winkel waar je heel veel spullen
voor heel weinig kunt kopen, ideaal dus. In de winkel keken we onze ogen uit,
zo veel spullen. Gelukkig zijn we geslaagd; behang, een vaas en glazen zijn
ingeslagen. Nog een week te gaan tot de studiodag, het decor team is er
helemaal klaar voor!
Studiodag
Na de studiodag op 10 april, wat voor ons als een soort generale repetitie gold, was er afgelopen week alle tijd om terug te blikken op de beelden die daar zijn gemaakt. Na veel geoefen op de dag zelf hebben we het eind van de dag gebruikt om een echte proefopname te maken, voor 't echie. Dit heeft ons zes minuten aan beeldmateriaal opgeleverd. Confronterende beelden leverde dat op. De presentatoren vonden het maar wat raar en onwennig om zichzelf op beeld terug te zien. De mensen van het decor zagen wat er van hun opgebouwde decor op beeld nog overbleef. De mensen van de regie zagen hier het eindresultaat van hun knip-en-plakwerk.
Een proefopname bleek nodig. Het bood ons precies perspectief op datgeen wat we nog nodig hadden, wat er nog veranderd kan worden, wat er geschrapt kan worden, maar uiteraard ook wat er wel, en juist, heel er goed ging. Zo'n proefopname is daarbij een basis om vanuit daar het programma tot iets perfects te polijsten. Nu we een idee hebben hoe het programma er daadwerkelijk uit komt te zien, en de opnamedag als maar dichter en dichterbij komt, kunnen we nagaan hoe de gasten in het uiteindelijke programma kunnen worden ingepast. Hierom hebben afgelopen week de voorgesprekken plaatsgevonden. Met dat achter de rug, lijken alle losse puzzelstukjes steeds meer in elkaar te vallen. Het decor lijkt prachtig te worden, de presentatoren kruipen steeds verder in hun rol, de gasten lopen warm en het algehele productieteam houdt de moed hoog.
Natuurlijk ging er tijdens de proefopname ook het een en ander mis. Versprekinkjes, rare beeldsprongen, misverstanden, zwart beeld en enkele kleine bloopers kwamen voorbij. Gelukkig kunnen we als team alles even laten bezinken. In de ochtend van de opnamedag is er tevens nog tijd om alles opnieuw door te lopen. Kort gezegd: we mogen er nog een week tegenaan. "Kill your darlings" en "De puntjes op de I" zijn hierbij het devies.
Laatste weken voor de opnames!
Met de laatste week voor de opnames inzicht, is het tijd om ons nog wat meer in reality tv te verdiepen. Met een focus op de toekomst, waren wij benieuwd wat de resultaten van MIP TV - de jaarlijkse televisiebeurs in Cannes - ons zouden vertellen.!
Na wat speurwerk kwamen we al gauw terecht op de hollywoodreporter.com, waar we een interessant artikel tegenkwamen over de toekomst van reality tv. In hun zoektocht naar the next big thing zullen televisiemakers steeds meer gaan lenen van het fictie genre. Wat we kunnen verwachten zijn elementen uit films en series als The Hunger Games en The Walking Dead. Zombies en overleven, maar dan echt overleven? Tja, reality series met deze elementen zijn al in de maak. Neem bijvoorbeeld Discovery’s Survival Live en Zombie Bootcamp - welke best pitch w!on tijdens de MipFormats wedstrijd. !
! „Suzanne Collins' best-selling YA novels – and the hit film franchise they inspired – imagined a world in which young people battle for survival with viewers tracking their every move and helping determine whether they live or die. That world, or at least the reality TV version of it, is u!pon us.”!
Lees het volledige artikel op: http://www.hollywoodreporter.com/news/miptv-how-hunger-games- walking-695097
Een proefopname bleek nodig. Het bood ons precies perspectief op datgeen wat we nog nodig hadden, wat er nog veranderd kan worden, wat er geschrapt kan worden, maar uiteraard ook wat er wel, en juist, heel er goed ging. Zo'n proefopname is daarbij een basis om vanuit daar het programma tot iets perfects te polijsten. Nu we een idee hebben hoe het programma er daadwerkelijk uit komt te zien, en de opnamedag als maar dichter en dichterbij komt, kunnen we nagaan hoe de gasten in het uiteindelijke programma kunnen worden ingepast. Hierom hebben afgelopen week de voorgesprekken plaatsgevonden. Met dat achter de rug, lijken alle losse puzzelstukjes steeds meer in elkaar te vallen. Het decor lijkt prachtig te worden, de presentatoren kruipen steeds verder in hun rol, de gasten lopen warm en het algehele productieteam houdt de moed hoog.
Natuurlijk ging er tijdens de proefopname ook het een en ander mis. Versprekinkjes, rare beeldsprongen, misverstanden, zwart beeld en enkele kleine bloopers kwamen voorbij. Gelukkig kunnen we als team alles even laten bezinken. In de ochtend van de opnamedag is er tevens nog tijd om alles opnieuw door te lopen. Kort gezegd: we mogen er nog een week tegenaan. "Kill your darlings" en "De puntjes op de I" zijn hierbij het devies.
Laatste weken voor de opnames!
Met de laatste week voor de opnames inzicht, is het tijd om ons nog wat meer in reality tv te verdiepen. Met een focus op de toekomst, waren wij benieuwd wat de resultaten van MIP TV - de jaarlijkse televisiebeurs in Cannes - ons zouden vertellen.!
Na wat speurwerk kwamen we al gauw terecht op de hollywoodreporter.com, waar we een interessant artikel tegenkwamen over de toekomst van reality tv. In hun zoektocht naar the next big thing zullen televisiemakers steeds meer gaan lenen van het fictie genre. Wat we kunnen verwachten zijn elementen uit films en series als The Hunger Games en The Walking Dead. Zombies en overleven, maar dan echt overleven? Tja, reality series met deze elementen zijn al in de maak. Neem bijvoorbeeld Discovery’s Survival Live en Zombie Bootcamp - welke best pitch w!on tijdens de MipFormats wedstrijd. !
! „Suzanne Collins' best-selling YA novels – and the hit film franchise they inspired – imagined a world in which young people battle for survival with viewers tracking their every move and helping determine whether they live or die. That world, or at least the reality TV version of it, is u!pon us.”!
Lees het volledige artikel op: http://www.hollywoodreporter.com/news/miptv-how-hunger-games- walking-695097
Lange dagen. Hectiek. (1y)
Vorige week is er al
druk gewerkt aan de leader maar er was deze week nog een hoop te doen. Maandag
zijn wij (groep Y) dan ook weer de montagehokken ingedoken om het eerste deel
van de leader af te maken. Hoewel de computer meerdere keren vastliep konden we
aan het eind van de middag onze leader renderen. Helaas bleek het iets langer
te duren en zaten wij uiteindelijk twee uur toe te kijken hoe het 30 seconde
durende filmpje een geheel werd. Het geluid bleek achteraf niet aanwezig te
zijn maar gelukkig konden we dit nog voordat de klok vijf uur sloeg oplossen,
want donderdag was al de oefening in de studio. In drie en een half uur moest
alles geoefend en nabesproken worden en het was dan ook enorm hectisch, maar natuurlijk
ook erg gezellig. Ter illustratie: achter de schermen bij De Waarde van
Waarheid.
Blogstukje groepje Z
Deze week was in twee
opzichten een bijzondere week. Allereerst qua bezigheden van de gasten namens
groep Z. We hebben waarschijnlijk eindelijk onze laatste gast weten te
bemachtigen! Vincent Smits, de mediarecensent van het Parool, reageerde
enthousiast op de mail die we hebben verstuurd. Na ongeveer 50 verschillende
mensen te hebben gemaild, waarbij iedereen op miraculeuze wijze op 24 april
bezet was, hebben we nu dus hopelijk eindelijk het licht aan het einde van de
tunnel gezien. Daarnaast is er ook nog met de andere gast, Floor Vioen, gebeld
om alvast een interessant voorbereidend gesprek te houden over de
onderwerpen die zullen worden behandeld op de dag zelf. Dit zal ook nog
plaatsvinden bij de huisfilosoof en mogelijk Vincent Smits.
Ten tweede hadden we
onze draaiboek oefening studio dag. Dit was wel even lastig want het gemaakte
draaiboek is bij lange na niet tot in perfectie afgerond. We zijn die dag nog
meer tot de conclusie gekomen dat er veel meer bij televisie-maken komt kijken
dan men in eerste instantie zou denken!
Becoming Wynona: de totstandkoming van de teaser (1x)
Tijdens de afgelopen
weken hebben wij, groepje x, veel nagedacht over de teaser. Uiteindelijk
besloten we dat dat een item van astro-tv zou gaan worden, omdat dergelijke
programma’s juist heel weinig verband houden met de waarheid. Met de teaser
wilden we dit nog eens extra benadrukken en bovendien de kijker een beetje
vermaken na al het serieuze gefilosofeer en gediscussieer over de waarheid van
reality-tv. Tijd om Wynona de waarzegster tot leven te brengen.
Afgelopen maandag was
het zover: met de camera en het gereedschap voor het maken voor een green
screen (gek genoeg bestaande uit een paar tentenstokken met twee grijze
gordijntjes met klittenband) stond bijna alles klaar. Voor het decor gebruikten
we een tafeltje, een boeddha, wierook, kaarsjes en als kers op de taart de
sjaal van Merlin als tafelkleed. De waarzegsessie kon beginnen. Daphne kroop in
de rol van medium en Maud speelde beller Geertje. Omdat het moest lijken alsof
Maud daadwerkelijk belde moest zij moederziel alleen in een krap montagehokje
haar tekst opzeggen. Daphne had op haar beurt ook een oortje waardoor zij, en
zij alleen, Maud kon horen, wat zorgde voor hilariteit alom (de rest kreeg
daardoor namelijk de indruk dat ons medium een tikkeltje schizofreen begon te
worden).
Na een take of tien
en een mislukte poging om Daphne een Amsterdams accent aan te meten (wat
gedurende dezelfde opname transformeerde naar iets Oostblokachtigs, niet erg
consequent) was de opname geslaagd. Het was tijd om de originele beelden om te
turnen tot een echt astro-item. Dit lukte al gauw doordat we, met de hulp van
Leon, een geanimeerde achtergrond vol sterren en planeten achter de waarzegster
konden plakken. Daarnaast maakten foute teksten en dure tarieven in een paarse
balk in het beeld en een foto van een ‘nu aanwezige’ zigeunerheks het al
helemaal overtuigend. Na daar nog een gezonde dosis van Marco Borsato’s ‘De Waarheid’ aan te hebben toegevoegd was
onze teaser eindelijk af. Het eindresultaat is spoedig te bewonderen in ons
programma.
Mocht je nu stiekem
geïnteresseerd zijn in een serieuze astro-tv-sessie, dan kun je Wynona
natuurlijk altijd een belletje geven (0909-2456, 18 euro per minuut).
Blog groepje X
Deze week ging de decorgroep na de collegevrije week er weer flink
tegenaan, om te zorgen dat zowel het decor als de teaser een mooi plaatje gaan
worden. Voor het decor in de studio hadden we bedacht dat een bank een leukere
optie zou zijn dan de tafel. Na veel research bij onder andere verhuurbedrijven
en marktplaats is echter wel gebleken dat het heel veel werk gaat kosten om
deze banken realiseerbaar te maken. Zo is het vooral moeilijk om de banken te
halen en brengen, omdat het leveren en ophalen bij een verhuurbedrijf op de
dagen vóór en na de opnamedag gebeurd moet worden. We hebben al een mail naar
het AVC gestuurd met de vraag of dit mogelijk zou zijn, mocht dit niet kunnen dan
moeten we gaan kijken naar andere opties voor het decor.
We hebben deze week ook bedacht wat we gaan doen met de zuilen. Op
internet hebben we een geïllustreerde afbeelding gevonden met een gebroken glas
structuur (foto). Deze afbeelding willen we groot uitprinten en op de zuilen
bevestigen. De afbeelding is op de hoogst mogelijk resolutie gedownload, dus we
moeten kijken of we het in één stuk kunnen printen of juist meerdere stukken
schuin over elkaar plakken, omdat dit wel bij het gebroken glas past.
Ook hebben we het decor geregeld voor onze teaser, we gaan namelijk aankomende
maandag een korte scene van astro tv namaken. De bedoeling is dat het een
komische sketch gaat worden, waarbij de beller op zoek is naar de waarheid,
maar dat wel heel erg duidelijk wordt dat de waarzegster ook geen idee heeft
wat ze nou eigenlijk aan het doen is en dit soort commerciële belprogramma’s
verre van echt te noemen zijn. In beeld willen we later dan ook balken monteren
waarin het nummer te zien is dat dan 19,99 per minuut kost. Voor het decor voor
deze teaser gaan we vooral de spirituele kant op; denk aan een green screen met
het sterrenstelsel, wierook, boeddha’s, schilderijen met watervallen,
tarotkaarten en nog meer. Ook onze waarzegster Daphne zal een make-over krijgen,
want met grote oorbellen, veel kettingen en een lekker plat accent zal zij de
hoofdrol spelen in onze neppe astro-tv over de waarheid!
De start van
groepje 1Y
Nu alle items bijna af zijn, is het eindelijk tijd om onze
aandacht te focussen op de leader, de bumpers en de graphics. Aangezien onze
technicus Nikki al weken bezig is aan het bewegende 3D logo zijn we al een eind
op weg.
De leader zal een algemeen beeld geven
voor ons format De Waarde van Waarheid. De sfeer van transparantie zal door
brekend glas naar voren komen, maar het programma zal ook op een andere manier
moeten worden geïntroduceerd. Daarom maken we gebruik van bekende
waarheidsonthullingen die meerdere aspecten van het dagelijks leven bevatten.
Denk bijvoorbeeld aan de wereldbekende uitspraak van Bill Clinton “I did not
have sexual relationships with that woman”, het dopingschandaal rond Lance
Armstrong of het politieke schandaal rond Edward Snowden. Deze sprekende
fragmenten zullen naar onze mening het programma De Waarde van Waarheid in een
breed spectrum plaatsen.
De week van 1Z
Afgelopen week stond voor ons groepje compleet in het thema van gasten. Tot op heden zijn er slechts 2 gasten bevestigd, dit zijn Floor Vioen en onze huisfilosoof. Dit is natuurlijk nog niet genoeg om een compleet programma mee te vullen, daarom zijn we nog druk bezig met het zoeken naar een 3e gast. In eerste instantie hadden we Jan Teurlings geregeld voor de draaidag, helaas kan hij maar tot 2 uur blijven waardoor we genoodzaakt waren hem te vervangen. Onze voorkeur gaat uit naar of nog een maker, of een specialist op het gebied van reality tv. Dit kan iemand zijn die verbonden is met een universiteit of bijvoorbeeld een recensent. Deze week hebben we een hele rits met mails eruit geknald, helaas tot nu toe zonder succes!
Ik hoop dat we bij onze volgende blogpost beter nieuws te delen hebben! We houden jullie op de hoogte! :)
De week van het monteren (1A)
Knippen, plakken en het materiaal eindeloos afspelen… deze
week stond volledig in het teken van het editen. Ons item begon na vorige week
al aardig vorm te krijgen. Toch was er nog enige ontevredenheid over het
slechte archiefmateriaal. Snel speurden we deze week dan ook alle websites af,
op zoek naar nieuwe grappige fragmenten uit Japanse spelshows. Na vele video’s
te hebben bekeken en zelfs een korte cursus Japans te hebben gedaan vonden we
dan eindelijk een hele aflevering van het Japanse Hole in
the Wall. Het kon niet beter. Na wat knippen, konden ook deze beelden aan
het eindresultaat worden toegevoegd. Het item was af!
Nu de
items zijn afgerond, beginnen we aan een nieuw avontuur: het opbouwen van de
studio. Dit zal dan ook de laatste blogpost zijn van groepje 1a. De rollen zijn
weer verdeeld en nieuwe subgroepjes zijn gevormd. Vanaf volgende week kunt u
dan ook gaan genieten van alle perikelen rondom de opbouw van het decor, het in
elkaar zetten van het draaiboek en het maken van de leader en het logo.
De week van 1A
Na nog een groepsoverleg op maandagochtend zijn alle groepen aan het monteren geslagen. Het item begint zo vorm te krijgen en de hele groep kijkt vaak over de schouder van de editor mee, om die vervolgens weer in volle concentratie met rust te laten. De muziek en de globale lijn van het item zijn samen besloten, maar de editor heeft de taak het hele item passend in elkaar te zetten. En dat is gelukt: het item is AF. De groepsleden zijn ook bezig geweest met de nieuwe taken die zij hebben gekregen. Er is veel research gedaan binnen de nieuwe subgroepen X, Y en Z. De overgang van de groepen is heel goed gegaan en iedereen is positief over zijn nieuwe taak. Op naar de studiodagen!
Fotos 1A
Montage problemen.. (1B)
Nu het item eindelijk gedraaid is,
duikt onze groep de montagekamer in. Tijdens het monteren wordt ons duidelijk
hoe manipuleerbaar de waarheid is. Zo kunnen we beelden die later in het
interview zijn opgenomen, gemakkelijk aan het begin plaatsen. Ook kunnen we
middels snijshots bepaalde situaties suggeren, die wel of niet hebben
plaatsgevonden. Het blijkt daarnaast ook erg moeilijk om een vijfenveertig
minuten durende interview te knippen naar drie minuten. Het interview bevat namelijk
veel interessante uitspraken en het is dus erg moeilijk om daar keuzes in te
maken. Maar na veel gespot te hebben zijn we er toch uitgekomen. Nu nog een
ondersteunend muziekje!
De week van 1B
Deze week stond zoals
al eerder vermeldt in het teken van de montage. Het item is na enkele dagen
hard werken door onze editor Tara Rikkers bijna af. De bijbehorende muziekjes
zijn eindelijk gevonden en hebben hun plek gekregen in het item. Maar deze week
stond niet alleen in het teken van de montage maar ook de introductie van de
subgroepen x,y en z. Onze verslaggever heeft zijn plek gevonden in groep z,
onze geluidsvrouw in groep x en de overige drie leden in groep y. De officiële
uitzending komt steeds dichterbij en er moet dan ook hard gebrainstormd en
gewerkt worden door de nieuwe subgroepen. Subgroep y richt zich op de leader,
de bumpers en de graphics. We hebben al een duidelijk concept hoe dit er
uiteindelijk uit moet zien. Dit is te danken aan onze producent Nikki van
Dusschoten, die al weken aan het 3D logo werkt. Bij deze de onthulling van het
logo:
De items die de
crew voor hun rekening nemen beloven flink tegen de 'waarheden' over Reality-tv
aan te schoppen. Onlangs zijn de crew leden van De Waarde Van Waarheid in andere samenstellingen aan de slag
gegaan. Momenteel ben ikzelf met nog vier anderen bezig aan het decor en de
teaser voor het programma. We hebben net de brainstorm fase voor de teaser erop
zitten en er hebben zich allerlei leuke ideeën de revue gepasseerd. Zo speelde
het idee om een reclame te maken waarin we een Waarde Van Waarheid app onder de
aandacht brengen. In deze app zou je alle 'ontmaskerde' waarheden die in het
seizoen zijn behandelt terug te vinden. Plus allemaal verschillende weetjes
over de thema's die in het programma aan bod kwamen. Daarnaast is de crew van De Waarde Van Waarheid al helemaal
ondergedompeld in de wereld van reality-tv, we kennen zo langzamerhand zelf de
kneepjes van het televisie genre. Dus wie weet volgt er wel een reality-tv
show. Eén ding dat ons de hele tijd bezig houdt en wat het concept blijft voor
onze items is de waarheid. En dit delen we met heel veel andere mensen. Vandaar
ook dat waarzeggers/astrologen zo populair blijven. Waarschijnlijk zal De
Waarde Van Waarheid zich in de wereld van waarzeggers gaan begeven!
https://www.youtube.com/watch?v=F7pYHN9iC9I
Het decor (1c)
Afgelopen week kwam studiogroep X bestaande uit Daphne,
Maud, Merlin, Mirelva en Ilse voor het eerst bij elkaar. Direct werden er vol
enthousiasme ideeën uitgewisseld voor het inrichten van het decor. Het idee om
twee verschillende sets te bouwen bestond al maar nu zijn deze ideeën
geconcretiseerd. Het juiste gevoel bij de twee sets hebben we weten te krijgen
door het creëren van een moodboard. Het beginpunt van dit moodboard vormde de
kleur vintage blue uit de
kleurencollectie van Flexa. Deze
kleur wordt gecombineerd met wit en enkele bijkleuren die zich tevens op het
moodboard bevinden. Deze kleuren stralen samen veel rust, transparantie,
objectiviteit, kalmte en betrouwbaarheid uit en dit is precies waar De Waarde van Waarheid voor staat. Omdat de set dit serene sfeertje moet
uitstralen komt er een witte hoekbank in de studio te staan waar onze
presentatoren in gesprek kunnen gaan met de gasten. Voor deze bank komt een
laag salontafeltje van (plexi)glas. Dit is niet het enige glas dat gebruikt
wordt in het programma, ons logo bestaat uit gebroken glas om duidelijk te
maken dat we op zoek zijn naar een transparante waarheid. Op de achtergrond
worden meerdere grote zwart-witte posters met prenten van Amsterdam afgedrukt,
deze posters bevatten enkele vlakken die opgelicht worden met de kleur vintage blue. Daarnaast gaan we twee
planten in de studio plaatsen en een geel/oranje bosje bloemen in een glazen
vaasje op tafel zetten.
Bij het tweede decor zult u zich volledig
in een huiskamer wanen. De huisfilosoof
bevindt zich in deze knusse setting en doet vanaf hier zijn verhaal op
gemoedelijke wijze. Hij zal plaatsnemen in zijn ouderwetse fauteuil die voor
zijn enorme boekenkast staat. Daar zal hij het lampje van zijn antieke lamp
aandoen, om jou meer te kunnen vertellen over de waarde van waarheid.
De week van 1A
Afgelopen week is ons groepje begonnen met monteren. We hebben de groep in tweeën gedeeld; de ene helft ging de voice-over schrijven, de andere monteren. Ook hebben we ons wat meer verdiept in de muziek voor ons item, en hebben we nog wat extra materiaal gevonden (youtube clips) om in ons item te verwerken. Het item begint inmiddels steeds meer een geheel te worden; van wat losse quotes proberen we nu een samenhangend verhaal te maken, dat goed past binnen het programma. Ook vinden we het belangrijk dat ons item ervoor zorgt dat de mensen in de studio een interessant ingangspunt hebben voor een discussie. Tevens hopen we dat het item interessant en tegelijkertijd ook echt leuk is om naar te kijken! Als we doorgaan zoals nu, denk ik dat het helemaal goed komt!
Interview
en montage (1B)
Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover:
Huub kwam naar onze prachtige faculteit om zich in een klein montagekamertje te
laten interviewen. Hoewel hij haast had en na een uurtje weer weg was, heeft
het gesprek toch zeer bruikbaar beeldmateriaal opgeleverd. Vijfenveertig
minuten lang sprak hij over zijn leven voor, tijdens en na De Gouden Kooi. En dat leven bleek zeker de moeite waard voor ons
item. We hebben een mooi inkijkje gekregen in hoe het er in de wereld van reality-tv aan toe gaat,
zowel aan de kant van de deelnemer als
die van de kijker. Nadat Huub, voorzien van een fles heerlijke rode wijn uit
het prachtige jaar 1990 (die hij gezien zijn reputatie als drankorgel uit De Gouden Kooi zeer kon waarderen), was
vertrokken sloeg de angst ons plots om het hart. Tot overmaat van ramp hadden
we helemaal geen snijshots kunnen maken. Gelukkig schoot het verleden ons te hulp:
op YouTube waren een hoop archiefbeelden van De Gouden Kooi te vinden. Eind goed, al goed.
Groepje 1C
Donderdag 6 maart was het dan eindelijk zo
ver - we konden onze reportage opnemen! Na een heerlijk ritje in de trein van Amsterdam
naar Hilversium Media Park kwamen we aan in het welbekende Hillywood. Het was
even zoeken, maar toen vonden we het bedrijf United. United, een enorm
faciliteiten bedrijf voor media aspecten, en wij mochten de hoofdeditor
interviewen! Zodra we het prachtige gebouw in liepen en we Rob de Lange, de
hoofdeditor, ontmoetten stuitten we meteen al op een probleem.Meneer de Lange
wilde zich niet vertonen op beeld. 'Er is een reden waarom ik achter de
schermen werk' - waren zijn woorden.
Daarnaast gaf hij aan dat hij zich dermate
bewust was van de mogelijkheid om te 'editen'. Opvallend, wat ons item ging precies
over de kracht van monteren! Na uiteindelijk een interview waarbij we meneer de
Lange zijn hoofd niet in beeld hadden, kregen we een aantal interessante
antwoorden. De Lange zag echter zelf in dat het misschien niet een heel
spannend
item zou worden. Gelukkig ging hij voor
ons rond vragen naar een andere editor die wel op beeld wou. Wonder boven wonder
was dit een editor die heeft meegewerkt aan hét reality programma: Big Brother.
Na een zeer interessant interview, waar hele interessante discussie punten uit
zijn gekomen (mag de werkelijkheid verdraaid worden zolang het entertainment
is?) hebben we nog verscheidene shots opgenomen om het een geheel item te
maken. Deze week zijn we druk bezig met het monteren en hopelijk krijgen we een
mooi eindresultaat.
Op bezoek bij United
Bij het tikken van deze blog zijn we alweer bezig aan de vijfde week van de productie. Met nog maar exact 50 dagen tot de opnames, lijkt de klok steeds iets sneller te gaan tikken. In de komende weken worden de items opgenomen en afgemonteerd, waarna de bumpers/leaders en andere elementen in elkaar worden gezet. Het geheel wordt in een draaiboek vermeldt, en we zijn klaar voor de studiodag. Maar, voorlopig is het nog niet zo ver.
Morgenochtend, donderdag 6 maart, zijn we op het Mediapark aanwezig voor de opnames van één van de drie items. We gaan langs bij United Broadcast Facilities, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie en facilitering van (reality) televisie. We hebben hier een afspraak met het hoofd van de afdeling editing. Hij zal ons meenemen in de wereld van de editing. Hoe wordt televisie geconstrueerd door de editor, en wat is nu de grens? Hoe ver kunnen we gaan met het ‘namaken’ van de werkelijkheid? Kijken dus, naar De Waarde van Waarheid!
Voor de geïnteresseerden: neem eens een kijkje op http://www.united4all.nl
Interviewen
Dat televisie maken niet makkelijk is, daar zijn wij nu wel achter. Dat niets is wat het lijkt en dat alles op het laatste moment nog kan veranderen, werd ons ook wel duidelijk. Zo hadden wij namelijk vandaag weer een afspraak met onze gast Huub van Ballegooy voor ons item, die wederom werd afgezegd. Tja, dan moet je dus iets anders bedenken. Gelukkig werd het interview verplaatst naar morgen en lijkt er vooralsnog geen man overboord.
Voor de zekerheid én productiviteit besloten we vandaag toch de straat op te gaan om onder winkelend Amsterdam eens te peilen hoe er over Huub gedacht werd. Of er überhaupt nog wel over Huub en de Gouden Kooi gedacht werd…
Hoewel een straatreportage wellicht voor de hand liggend en saai lijkt, kwamen we met een verrassende opbrengst terug. Het leverde hilarische uitspraken op en zorgde voor een entertainende middag. Dat kon ons team na een aantal teleurstellingen en stressmomenten wel gebruiken. Ter ontspanning deden we dus ook meteen een stukje team building: zo deden we spontaan mee aan de Duck Quiz in de Kalverstraat en aten we gezamenlijk nog een frietje als beloning voor een toch nog succesvolle draaidag!
Kleine tegenslagen
Afgelopen week was niet echt de week van subgroep 1a. Het
begon maandag met de afmelding van verslaggever Yiola die snotterend en met
koorts op bed lag. Hartstikke vervelend voor haar, maar ook de rest van de
groep moest last minute opeens het grote interview met Jeroen de Kloet
aanpassen. Zonder Yiola werd Maud als back-up interviewster aangewezen en aan
haar de zware taak om opeens een interview voor te bereiden. Gelukkig had ze
nog steeds Nena en Nina aan haar zijde die na een spoedcursusje geluid Maud haar
taak konden overnemen.
Het interview zelf liep helaas ook niet zoals de groep had
verwacht. Jeroen kwam al snel met de mededeling dat hij eigenlijk niet zoveel
afwist van Japan of reality-tv. Erg jammer aangezien dit de kernpunten van het
hele item waren. Toch een beetje beteuterd verlaten de meiden zijn kantoor
achteraf waarna de paniek toeslaat. Hoe moest dit opgelost worden? Alle hoop
was op Jeroen gevestigd.
Samen met de inmiddels betere Yiola is Maud toen alle
beelden terug gaan kijken en is er woord voor woord opgeschreven wat er
bruikbaar is van het interview. Dit waren uiteindelijk toch wel onderdelen,
maar dan moest dit dan wel aangevuld worden met een uitbreiding van het item.
Toen sloeg er nog een noodlot toe; Nena naar het ziekenhuis met een vervelende
bult in haar mond. Weer een speler minder. Inmiddels was er al wel samen met
Darren Carter (werkgroepsdocent) een nieuw plan gemaakt over hoe het item
alsnog kon worden uitgebreid, waarna de rest van de groep met dit nieuwe plan
aan de slag ging. Spyshops zouden het item een leuke nieuwe twist geven, maar
dan moesten deze wel bereidt zijn mee te werken. Iets wat ze niet waren totdat daar
opeens de spywinkel uit de Bijlmer voorbij kwam. Deze meneer liet de groep
weten dat het hem leuk leek om mee te werken aan ons item en dat hij morgen wel
even tijd had. Dus zogezegd gaan Yiola en Maud morgen op pad met hopelijk
externe versterking, want we zouden groep 1a niet zijn als we een keer wel
volledig bezet waren…….
Huub bellen
"Het was te proberen: een berichtje sturen naar de Facebook van Huub van Ballegooi, ex-deelnemer van de Gouden Kooi, met de onschuldige vraag of hij een interview wil afleggen. Tot onze verbazing kregen we direct een positief bericht terug, inclusief zijn nummer. Met enigszins klamme handjes belde Nikki afgelopen week op naar Huub. Al snel was het rond en hebben we Huub ingepakt! Binnenkort vertrekken we dus met ons hele camerawerk zijn kant op. Het zal ons zeer benieuwen wat hij al die jaren na De Gouden Kooi nog voor spannende dingen weet te vertellen, dingen die nog niemand wist…"
Filmpje 1A
"Het was te proberen: een berichtje sturen naar de Facebook van Huub van Ballegooi, ex-deelnemer van de Gouden Kooi, met de onschuldige vraag of hij een interview wil afleggen. Tot onze verbazing kregen we direct een positief bericht terug, inclusief zijn nummer. Met enigszins klamme handjes belde Nikki afgelopen week op naar Huub. Al snel was het rond en hebben we Huub ingepakt! Binnenkort vertrekken we dus met ons hele camerawerk zijn kant op. Het zal ons zeer benieuwen wat hij al die jaren na De Gouden Kooi nog voor spannende dingen weet te vertellen, dingen die nog niemand wist…"
Filmpje 1A
Research
Het genre reality-tv is de afgelopen
10 jaar een zeer succesvolle formule gebleken. Ik kan me bijna geen nieuwe
televisie programma's herinneren die dit genre niet in een al dan niet
aangepaste vorm tonen. De steeds meer verschijnende hybride vormen van dit
genre weten het publiek nog steeds te boeien. Maar waar kijken we eigenlijk
precies naar? Reality-tv wekt de indruk dat we de realiteit bekijken. Het
blijkt echter steeds vaker dat deze programma's gescript zijn of dat ze erg
gemanipuleerd worden voordat ze aan ons verschijnen. De vraag die we misschien
specifieker kunnen formuleren is; Van wie bekijken wij de realiteit wanneer we
reality-tv kijken?
Dit is één van de vlakken waarin we
momenteel research doen. De nieuwe aflevering van De Waarde van Waarheid zal
dit aspect aan bod laten komen. Dompel je vast onder in de realiteit van
reality-tv aan de hand van deze clip.
http://www.youtube.com/watch?v=8FjCZoq_MX8
Redactievergadering
Nog half slapend zaten we
maandagochtend weer in het lokaal voor de start van de derde praktijkweek. Na
wat feedback op het opgenomen interview van die week ervoor, begaven we ons
naar het Atrium. Er stond vandaag een belangrijk vergadering op de agenda. Deze
week zouden namelijk de definitieve voorstellen voor de items ingeleverd moeten
worden. Het serieuze werk was nu
begonnen!
Nadat
iedereen op één lijn zat, en we het eens waren over de globale omtrek van De
Waarde van Waarheid , weken we in onze subgroepen uiteen. Puntsgewijs
zetten we op papier hoe ons item eruit zal komen te zien (zie foto). Aangezien
we op dit punt nog steeds geen wederhoor hadden gekregen van onze gewenste
gast, Jeroen de Kloet, gingen we hier meteen mee aan de slag. En
met veel trots kunnen wij nu meedelen dat de Kloet toegezegd heeft
mee te willen werken aan ons interview en item.
Donderdag
namen we de ingeleverde itemvoorstellen met onze docent door. Vele kritische
vragen later stond ons item gelukkig nog steeds overeind. Hierna konden we dan
eindelijk naar de montageruimtes gaan om de kneepjes van het editen te leren.
Onze voorbeeldcase ging over de bekende Amsterdamse strooimannen. Snel gingen
we door het voor ons nog niet bekende en ruwe beeldmateriaal. Aan het eind van
dag was ons eerste gemonteerde fragment een feit. Nu maar hopen dat wij net
zo’n mooi item neer kunnen zetten voor ons programma!
Hoe echt is reality-tv eigenlijk?
Hoe echt is reality-tv eigenlijk? Dat
is één van de vele vragen die in ons opkwam toen we hoorden dat we een
programma over realiteitentelevisie gingen maken. Want hoewel we onszelf
voorzichtig “mediawetenschappers in wording” mogen noemen, tuinen we zelf ook
vaak in de “reality” van een programma.
Na wat research over hoe echt
(reality-)televisieprogramma’s nou eigenlijk zijn, stuitte we op een artikel
waarin wat meer werd prijsgegeven over hoe echt het is. Grote
hinderblokken zoals geheimhoudingsplicht, boetes en wurgcontracten houden het
speculatiegehalte op pijl. Want niemand gaat het natuurlijk toegeven, dat het
allemaal nep is. Zoals in het artikel ook staat:
Vooral
realityprogramma's sjoemelen nogal eens, al zal geen tv-maker dat hardop beamen.
Maarten Reesink, televisiewetenschapper en auteur van meerdere boeken over
reality, constateert dat nepperij door internet 'steeds moeilijker onder
de pet' te houden is. En ja, reality is lang niet altijd echt. "Van De
Gouden Kooi is bekend dat de redactie, tot aan John de Mol in hoogsteigen
persoon, af en bewoners een peptalk gaf, om het diplomatiek te zeggen. De show
moest menselijker worden dan Big Brother, maar om het boeiend te houden,
bleek het nodig om te sturen."
Zo leren we weer dat programma’s nu
eenmaal gestuurd moeten worden, op wat voor manier dan ook. In lijn met onze
eigen reportage zijn we ondertussen hard op zoek naar een die-hard Utopia fan
om te portretteren. Zodra dat opgenomen en gemonteerd is, zullen we zelf ook
meemaken hoeveel er van de daadwerkelijke waarheid overblijft. Meer onthullende
feitjes lezen? Bekijk het volledige artikel op: http://www.bndestem.nl/algemeen/show/reality-tv-is-nep-echt-1.490555
Redactie vergadering
Maandag half twaalf. Met ons hele hebben en houwen gingen wij richting de Reguliersdwarsstraat om de gayscene eens flink aan de tand te voelen over de Olympische Spelen. We hoopten ons onder te dompelen in het gayparadijs maar tot onze verbazing troffen wij alleen bouwvakkers en klusjesmannen aan! Daar ging ons item. Toen verkasten wij richting de bloemenmarkt. Eenmaal aangekomen klapten wij ons statief uit, stelden wij de camera scherp en hingen de dode kat aan de microfoon. Nu was het moment gekomen om een zeer intellectuele en maatschappelijk geëngageerde respondent te vinden die het antwoord zou hebben op al onze vragen. Helaas bleken de meeste voorbijgangers buitenlands te zijn. We hadden er niet bij stilgestaan dat de gierige Nederlander niet in de commerciële val van de bloemenmarkt trapt, maar zijn bloembollen gewoon bij de plaatselijke Intratuin inslaat. Tijd voor plan C. Op het hoekje van de Reguliersdwarsstraat en het Koningsplein stelden we ons op om de voorbijgangers op het altijd drukke Koningsplein het homosteegje in te sleuren. Dit plan werkte als een tierelier! Al gauw hadden we twee respondenten voor de camera staan. Met hun inspirende quotes, meningen en verhalen brachten zij onze rampzalige zoektocht tot een zalig uiteinde.
Maandag half twaalf. Met ons hele hebben en houwen gingen wij richting de Reguliersdwarsstraat om de gayscene eens flink aan de tand te voelen over de Olympische Spelen. We hoopten ons onder te dompelen in het gayparadijs maar tot onze verbazing troffen wij alleen bouwvakkers en klusjesmannen aan! Daar ging ons item. Toen verkasten wij richting de bloemenmarkt. Eenmaal aangekomen klapten wij ons statief uit, stelden wij de camera scherp en hingen de dode kat aan de microfoon. Nu was het moment gekomen om een zeer intellectuele en maatschappelijk geëngageerde respondent te vinden die het antwoord zou hebben op al onze vragen. Helaas bleken de meeste voorbijgangers buitenlands te zijn. We hadden er niet bij stilgestaan dat de gierige Nederlander niet in de commerciële val van de bloemenmarkt trapt, maar zijn bloembollen gewoon bij de plaatselijke Intratuin inslaat. Tijd voor plan C. Op het hoekje van de Reguliersdwarsstraat en het Koningsplein stelden we ons op om de voorbijgangers op het altijd drukke Koningsplein het homosteegje in te sleuren. Dit plan werkte als een tierelier! Al gauw hadden we twee respondenten voor de camera staan. Met hun inspirende quotes, meningen en verhalen brachten zij onze rampzalige zoektocht tot een zalig uiteinde.
De week van 1A
Maandag 10 februari was de dag dat
alle do’s and don’ts van het televisiemaken centraal stonden en
geleerd werden aan alle groepen. Voor subgroep A betekende dit dat de
technische crew, cameravrouw Nina en geluidsvrouw Maud, uitleg kregen over de
apparatuur en regisseuse Yiola, editor Anneloes en producent Nena hun
interviewtechnieken op de proef moesten stellen. Na de uitleg was de opdracht
een reportage te maken over een actueel onderwerp. Onze groep koos voor de
verandering van het logo van de Gemeente Amsterdam, dat naar alle
waarschijnlijkheid één ton heeft gekost en niet meer lijkt dan een simpele
enter (foto). Ons doel was om te vragen wat de gewone Amsterdammer van deze
verandering en de kosten die deze verandering met zich meebrengt vindt. Één man
kon zich helemaal vinden in het onderwerp en zag dit als de uitgesproken kans
zijn gal te spuwen over het gemeentelijk bestuur van Amsterdam. Zo zie je maar
dat zelfs de kleinste verandering de grootste irritatie kan opwekken. Na de
reportage was het tijd voor de redactievergadering met de hele groep (foto). We
werden overladen met allerlei ideeën die niet direct tot concrete plannen
leidden, maar gelukkig gaf de redactievergadering van donderdag meer
duidelijkheid. Het programma zal nu drie items bevatten met de onderwerpen reality-tv
en fan cultuur, reality-tv in het buitenland (zie andere post) en een
zelfgemaakt reality-programma. Kortom, de eerste plannen zijn gemaakt, de
eerste gasten zijn benaderd, De Waarde van Waarheid is officieel
begonnen!
Idee: item over reality-tv
en het buitenland
Na enige research hebben we een item
bedacht dat op een leuke manier aansluit bij het thema reality-tv.
Iedereen heeft vast wel eens keer iets gehoord of gezien van Japanse
"reality tv", vaak is dit met een spelshow-element en gaat het om
hele rare spelletjes waarin fysieke pijn centraal staat en ook echt leuk
gevonden wordt. Nou zien we dit laatste element al in een gematigde vorm terug
bij "onze" televisie, denk bijvoorbeeld aan Wipe
Out. We hebben besloten om in een item onderzoek te doen naar dit fenomeen
waarbij we (hopelijk) Jeroen de Kloet (docent UvA Asian Studies) kunnen
interviewen met zijn visie over reality-tv
in zowel het Oosten als het Westen. Hierbij kunnen we dus zowel het ethische
aspect belichten (is fysieke pijn leuk?) als een etnische kant (is, een vorm
van, reality-tv
een Westers fenomeen?) en kunnen we vragen of hij denkt dat deze vorm van
televisie ook naar Nederland zal komen. Met dit item hebben we dan zowel het
ethische en etnische aspect van reality-tv
belicht en vervult het ook de functie van de toekomstvisie binnen ons
verleden-heden-toekomst-structuur. Jeroen de Kloet is benaderd als gast,
hopelijk kunnen we snel meer vertellen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten