Om jullie nog iets meer te informeren over onze uitzending van afgelopen week hebben we een leuk informatief artikel geschreven. Enjoy!
De waarde van
waarheid. Reality televisie-aflevering.
Reality televisie is niet meer weg te denken uit de huidige televisie wereld. Er komen steeds meer reality shows op televisie. Ze zijn steeds extremer, schokkender en vreemder geworden. De afgelopen tijd is er veel commotie over een aantal reality shows. Zoals programma’s waarbij mensen gefilmd worden, zonder daar toestemming voor verleend te hebben. Voorbeelden hiervan zijn Project P: Stop het pesten en het veelbesproken nieuwe programma van John de Mol Utopia. Wanneer gaat reality televisie te ver, wordt de privacy van mensen geschonden of is het de verantwoordelijkheid van de burger zelf? Daarnaast kan de benaming van het genre ‘reality’ televisie in twijfel getrokken worden. Bij het kijken naar reality televisie verwacht men naar de realiteit, de waarheid te kijken, maar of dit ook daadwerkelijk het geval is valt te betwijfelen. Wij zouden de waarde van waarheid niet zijn als we dat niet voor de kijker zouden gaan uitzoeken, daarom gaan we uitzoeken wat deze waarheid is achter reality televisie en de waarde hiervan.
Reality televisie is niet meer weg te denken uit de huidige televisie wereld. Er komen steeds meer reality shows op televisie. Ze zijn steeds extremer, schokkender en vreemder geworden. De afgelopen tijd is er veel commotie over een aantal reality shows. Zoals programma’s waarbij mensen gefilmd worden, zonder daar toestemming voor verleend te hebben. Voorbeelden hiervan zijn Project P: Stop het pesten en het veelbesproken nieuwe programma van John de Mol Utopia. Wanneer gaat reality televisie te ver, wordt de privacy van mensen geschonden of is het de verantwoordelijkheid van de burger zelf? Daarnaast kan de benaming van het genre ‘reality’ televisie in twijfel getrokken worden. Bij het kijken naar reality televisie verwacht men naar de realiteit, de waarheid te kijken, maar of dit ook daadwerkelijk het geval is valt te betwijfelen. Wij zouden de waarde van waarheid niet zijn als we dat niet voor de kijker zouden gaan uitzoeken, daarom gaan we uitzoeken wat deze waarheid is achter reality televisie en de waarde hiervan.
Wat is reality televisie en hoe wordt dit ervaren zowel voor de
schermen als achter de schermen?
Aangezien we met ons programma op zoek zijn naar de
waarheid en de waarde van reality televisie is het voor ons van belang om
meerdere perspectieven van het genre te belichten. Daarom richten de deelvragen
zich op verschillende aspecten van het vak. Allereerst is het belangrijk om
vast te stellen wat we verstaan onder reality televisie. Het blijkt dat dit nog
niet zo’n makkelijke opgave is, want in ons programma wordt duidelijk dat de
meningen verschillen. Ons eerste item geeft de mening weer van Huub van
Ballegooy, ex-deelnemer van De Gouden Kooi en eindredacteur bij Utopia. Hij
maakte het genre zowel voor de schermen als achter de schermen mee. Toen we hem
vroegen naar het concept reality televisie, meende hij dat het het beste gezien
kan worden als een soap met echte mensen.
Naast dat het concept
reality televisie wordt uitgelegd, heeft de eerste deelvraag vooral betrekking
op de ervaringen voor en achter de schermen. In hoeverre is er bijvoorbeeld
sprake van realiteit? Het woord manipulatie blijkt een moeilijk woord te zijn
en volgens velen niet correct als er gesproken wordt over reality televisie. Er
wordt wel degelijk, zoals Huub van Ballegooy dat mooi zegt, “impulsen gegeven”
maar het zijn toch echt de deelnemers zelf die voor de inhoud zorgen. Alhoewel
het eerste item tot interessante uitspraken leidde, hoopten we toch iets meer
de kant van de waarheid te belichten. Dit is namelijk één van de meest
besproken onderwerpen in de media als het gaat over reality televisie. Als er
op Google gezocht wordt op reality televisie zijn dat de eerste aspecten die
uit de machine rollen. Hetgene wat wel duidelijk werd in het programma is dat
we gewoon moeten genieten van het genre, dat er wel degelijk verschillen zijn
tussen de programma’s en dat we allemaal weten dat er een andere vorm van
realiteit aanwezig is.
Wat zijn de implicaties van de editing op de beelden van
reality-televisie?
Om de waarde
van en waarheid achter reality-televisie verder uit te diepen, kan het van nut
zijn om op concreet niveau te kijken hoe reality-televisie werkt. Wanneer de
beelden hiervan zouden worden geanalyseerd, is met name de editing een
interessant focuspunt omdat op dit front reality-televisie veel verschilt van
andere vormen van televisie. Bij fictietelevisie heeft de editing vaker de
neiging natuurlijk aan te voelen, terwijl deze er bij reality-televisie eerder
gefabriceerd uitziet. Oftewel: je doorziet als een kijker al snel dat de maker
een bepaalde constructie rondom een (of meerdere) perso(o)n(en) wil maken.
Hiertoe is er een interview geregeld met editor Jannes Drop welke bij een keur
aan (reality-)programma’s de editing voor zijn rekening neemt. Drop betoogt dat
editing een normaal en onontkomelijk verschijnsel is. Het is bovendien nodig.
Reality-televisie is een genre dat goedkoop geproduceerd kan worden. Het
bestaat constant uit gratis materiaal en tijdens de opnamen kan met de camera
uren doorgedraaid worden. Dit levert veel materiaal op, terwijl de uitzendtijd
vaak schaarser is. Alleen al om deze reden is editing noodzakelijk. Bovendien
is het voor het kijkplezier ook van groot belang. Hoewel kijkers het gebruik
van editing kunnen verafschuwen bij reality-televisie, zal het evenmin
gewaardeerd worden wanneer er 20 minuten lang hetzelfde shot wordt getoond
waarin weinig afwisseling plaatsvindt. Drop betoogt daar ook bij dat
manipulatie vaak een nogal zwaar woord is en zelden een bewuste intentie van de
maker. Eerder zijn de makers er dan ook op gericht om gewoonweg leuke televisie
te maken. Volgens Drop moet het hele genre reality-televisie dan ook niet te
serieus worden genomen. Deze laatste zin is opmerkelijk. Realityseries geven
juist een bepaalde blik op de wereld en zijn vaak enorm ideologisch beladen.
Ook omdat het beoogt ‘echt’ te zijn, kunnen kijkers wat er op het scherm
gebeurt, moeilijker als ‘verzonnen’, ‘geacteerd’ of iets dergelijks afdoen. Ten
slotte hebben realityseries een hoog aantal kijkers.
Wat ligt er voor het genre reality voor de toekomst in het verschiet?
De toekomst van reality tv is door vele wetenschappers al
meerdere malen onder de loep genomen. Na zelf onderzoek gedaan te hebben in
deze hoek bleek dat er met name een groot meningsverschil is ontstaan over de
ethische grens die dit genre tv programma opzoekt. Waar ligt deze grens? En hoe
ver kan men gaan? Dit zijn een aantal vragen die voorbijkomen in het artikel
“Gaan tv-makers een stapje te ver met realityreeksen?” Om hier een eventuele
overeenstemming in gedragsregels over te krijgen, blijkt nog niet zo makkelijk
volgens een artikel uit Nieuwsblad. De privacy van de deelnemers aan de
programma’s staat hierbij op het spel maar ligt bij een gezamenlijke
samenwerking tussen de maker en de politiek. Immers alleen zij kunnen de grens
trekken tussen wat wel en niet mag.
De duidelijke verwezenlijking van het opzoeken van
deze ethische grens vonden wij in de Japanse spelprogramma’s. Wanneer deze term
namelijk in Google wordt ingevoerd, is het niet vreemd dat woorden als pain,
funny en shocking veelvuldig voorbij komen. Tevens is het een
onderwerp waar wij UvA docent Jeroen de Kloet, docent Aziatische cultuur, meer
over konden vragen. Uit dit interview kon uiteindelijk de conclusie worden
getrokken dat het zoeken naar deze ethische grens voor commotie kan zorgen. Als
voorbeeld werd hier het programa Tussen Leven en Dood gegeven.
Waarom de kijker de gruwelen van het ondergaan van
pijn door de deelnemers als vermaak ziet, blijkt uit een artikel van Aslama en
Pantti waar wij op stuitten. Uit het artikel blijkt dat met name de emoties van
de deelnemers van grote waarde is (170). De hierdoor gecreëerde
geloofwaardigheid van de afleveringen maakt dat de kijker zich kan herkennen in
de kandidaten (168). Na verder grondig onderzoek blijkt zelfs dat deze
‘geweldstelevisie’ een grote hit is in binnen- en buitenland en al jaren een
succesformule is (Coyne). Iets waar in eerste instantie niet aan gedacht wordt.
Conclusie
Concluderend kan worden gesteld dat het bij reality-tv in eerste
instantie een genre met echte mensen betreft, die aan de hand van impulsen voor
inhoud zorgen. Doordat het een goedkoop geproduceerd kan worden en veel
beeldmateriaal oplevert, is editing onvermijdelijk. Vanuit hier kan een tweede
laag van waarheid ontstaan. Het zoeken naar de ethische grens kan voor
opschudding zorgen; juist de emoties van de deelnemers zorgen geloofwaardigheid
en herkenning (Aslama en Pantti).
Een vervolgonderzoek zou dieper kunnen ingaan op de deelnemers: wat is hun visie op de waarheid – vooraf en achteraf? In hoeverre zijn zij zich bewust van hun rol in het creëren van de waarheid en in hoeverre creëren zij die ook echt? Daarnaast zou het interessant kunnen zijn om de verschillende lagen in de totstandkoming van het eindproduct gedetailleerder te onderzoeken, zodat kan worden blootgelegd op welke momenten een nieuwe laag van betekenis en dus waarheid wordt toegevoegd.
Een vervolgonderzoek zou dieper kunnen ingaan op de deelnemers: wat is hun visie op de waarheid – vooraf en achteraf? In hoeverre zijn zij zich bewust van hun rol in het creëren van de waarheid en in hoeverre creëren zij die ook echt? Daarnaast zou het interessant kunnen zijn om de verschillende lagen in de totstandkoming van het eindproduct gedetailleerder te onderzoeken, zodat kan worden blootgelegd op welke momenten een nieuwe laag van betekenis en dus waarheid wordt toegevoegd.
Bronnen
“Gaan tv-makers
stapje te ver met realityreeksen?”. Nieuwsblad.be. 30 oktober 2013. <http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131030_00817032>
“Gedragscode
reality-tv nog niet voor onmiddellijk.” Nieuwsblad.be. 28 februari 2012.
<http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120228_184>.
Coyne, Sarah, Simon Robinson en David Nelson. “Does
Reality Backbite? Physical, Verbal, and
Relational Aggression in Reality Television Programs.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 54.2
(2010): 282-98.
Aslama, Minna en Mervi Pantti. “Talking alone:
reality TV, emotions and authenticity.” European
Journal of Cultural Studies 9.2 (2006): 167-84.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten